Cele mai bune recenzii de produs sunt cele venite din partea utilizatorilor reali, a utilizatorilor multumiti de produsele achizitionate, utilizatori care sunt transformati in adevarati purtatori de cuvant.
In Romania brandurile s-au prefacut si inca se prefac ca sunt deschise la discutii si critici pe blogurile/forumurile lor/sectiunea de comentarii din dreptul produselor vandute.
Toate bune si frumoase in teorie. Practica insa ne omoara. Am intalnit numeroase cazuri in care brandurile stergeau comentariile nefavorabile de pe site-urile lor, fara a incerca un dialog cu cei care le erau deja clienti si erau nemultumiti de produsele achizitionate, si le lasau doar pe cele neutre sau pozitive in incercarea de a atrage noi clienti. Inclusiv gigantul Emag a trecut prin asemenea perioada. Un simplu search pe Google imi poate demonstra afirmatia.
Daca utilizatorii produselor nu sunt multumiti de produsele achizitionate putem trage doua concluzii:
1) N-au fost atenti care sunt specificatiile produsului si n-au citit recenzii/cautat materiale informative despre produs inainte sa-l cumpere iar asteptarile sunt mai mari decat ce ofera produsul,
2) Produsele sunt destul de slabe din punct de vedere calitativ.
Daca in primul caz, solutia e sa fie mai atenti data urmatoare, in al doilea caz una dintre solutii ar fi recenziile nefavorabile.
Ce ne facem insa atunci cand companiile ofera “mita” celor care scriu recenzii favorabile? In cazul pe care il voi prezenta mai jos produsele nu erau slabe din punct de vedere calitativ, dar compania a utilizat mita pentru a obtine un beneficiu de imagine.
VipDeals vindea numeroase produse pe Amazon.com, de la taser guns (pistoale cu electrosocuri) la carcase din piele pentru Kindle Fire. Pentru a obtine recenzii favorabile (5 stele) Vip Deals a trimis aceasta scrisoare celor care au cumparat carcasa si desi nu cere in mod expres un rating de 5 stele si o recenzie, modul in care este scrisa scrisoarea indica faptul ca se asteapta la aceasta recenzie in schimbul carcasei.
Mai multe detalii despre scandal si rezultatul acestuia puteti gasi aici si aici.
Desi reducerea oferita este reprobabila din punct de vedere moral, nu cred ca au fost atinse interesele consumatorilor, nu cred ca au fost indusi in eroare alti consumatori – in sensul ca produsul vandut era suficient de bun din punct de vedere calitativ.
Ati accepta sa realizati recenzii favorabile unor produse proaste daca primiti bani pentru recenzie sau ati refuza? Ati intalnit vreun asemenea caz in Romania?
sorin
Eu nu as accepta sa promovez produse proaste cu posturi platite. Am fost in situatia de a testa si produse slab calitativ. Am preferat sa nu postez review-ul si sa nu recomand acel produs.
Am raportat la companie problemele si asta e.
Razvan
Probabil ca e cea mai buna solutie pentru a nu te certa cu producatorul/importatorul. Cred ca se gaseste, insa, alt blogger care sa scrie o recenzie favorabila si sa incaseze onorariul. Nu crezi?
sorin
Este problema acelui blogger daca face acest lucru. Conform principiilor mele, eu am refuzat campanii care nu erau pe target, pe placul sau pe produse agreate de mine.
Nu pot promova servicii si produse care nu se ridica la standardul meu. Poate sunt proaste in opinia unora, dar daca eu le folosesc si-mi plac…atunci le recomand…
Razvan
E bun principiul… Ma gandesc daca se aplica in cazul produselor ieftine… De exemplu: tablete ieftine, telefoane ieftine, unde asteptarile sunt medii.
Bianca Dobrescu
Nu aş accepta fiindcă m-aş face eu de cacao, să ridic în slăvi ceva naşpa. :P
Razvan
Nu e vorba de ridicat in slavi. Intr-o recenzie poti sa eviti partile proaste, sa te axezi doar pe caracteristile produsului si sa-l compari cu alte produse similare care, insa, per total performeaza mai bine dar din punct de vedere al caracteristicilor sunt mai slabe.
Claudia
Simplul fapt ca un client accepta sa scrie o recenzie (indiferent ca e pozitiva, negativa sau echilibrata) reprezinta un serviciu pentru compania care le produce / comercializeaza fiindca ofera feedback sincer. Deci, respectivul premiu poate fi considerat o recompensa pentru timpul si atentia pe care clientul le-a acordat respectivei recenzii, nu o metoda de a-i castiga bunavointa (adica, nu este neaparat conditionat de o recenzie laudativa). Daca recenzia este negativa, atunci compania stie ce are de imbunatatit si trebuie sa si explice public daca exista, intr-adevar, o problema si cum intentioneaza sa o remedieze. Da, poate parea o actiune defavorabila pentru imagine, dar, in functie de modul in care firma respectiva gestioneaza comunicarea si ce masuri ia pentru a-si rezolva problemele, demonstreaza interes si responsabilitate fata de clienti. Putine companii reusesc acest lucru, dar cele care o fac devin exemplu de bune practici, asa ca merita efortul (cel putin, din punct de vedere al PR). Cele care nu sunt sigure de calitatea produselor / serviciilor lor mai bine evita sa solicite recenzii pana rezolva problemele (cu siguranta le cunosc, iar daca nu, pot organiza focus grupuri, sondaje etc. inainte sa lanseze astfel de campanii).
Razvan
Multumesc pentru comentariu.
Partea cu focus grupurile din pacate nu e foarte utilizata la noi. Stiu cateva companii de tech care au pe piata diverse produse cu mici probleme: baterie, restart din senin etc. dar care totusi vand pentru ca pretul e mic.
Loredana
Nu cred ca acea scrisoare implica, in mod absolut, ca trebuie sa fie scrisa o prezentare pozitiva. Solicita scrierea unei prezentari si mentioneaza oferirea produsului in mod gratuit – lucru absolut firesc. Mi se pare un model de scrisoare pe care multi l-ar trimite unor potentiali oameni – cu care nu au o relatie apropiata – pentru a-i invita sa scrie despre un produs.
Altfel, asa cum spune si Claudia, a scrie despre un produs este din start un castig pentru companie.
Se presupune ca nu dai cuiva un produs cu probleme – sau nu faci o campanie pentru a primi prezentari cand stii deja ca sunt mari probleme cu produsul. Oferindu-l spre testare iti arati increderea in produsul tau. Daca primesti critici la adresa lui, mai ales daca nu e vorba despre o problema cu un dispozitiv, ci intalnita la mai multe, atunci poti lua masuri si aduce imbunatatiri.
Cat despre cine, ce scrie – aici discutia este lunga intrucat fiecare blogger decide ce si cum abordeaza. Daca scrii de bine ceva ce nu e tocmai in regula oamenii te vor crede, poate vor testa, dar ulterior nu vor mai avea incredere in parerea ta.
Razvan
Hello, welcome :)
Intr-adevar, se presupune ca nu dai cuiva un produs cu probleme. Dar daca incerci sa vinzi ceva ce are probleme mascate?
Loredana
Aici ajungem in zona de etica si a banilor. Eu nu as face asa ceva – dar nu pot baga mana in foc pentru altii…
Razvan
:) Etica? What’s that? :))
Loredana
Este ceva ce multi respecta. Da, multi avem principii si aderam la etica in domeniile de activitate. E drept, nu toti. Dar nu inseamna ca nu exista. Insa da, tocmai pentru ca multi cauta “portite” apar si probleme :)
Razvan
:) Portitele astea sunt din ce in ce mai frecvente. Multumesc pentru comentarii… Devii top commenter :))